Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR)
Latar Belakang
Kurikulum
Sekolah Rendah
1983 – Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)
1993 – Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR)
2003 – KBSR (Semakan)
2011 – Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR)
Asas Penggubalan
KSSR
v
Berteraskan
falsafah pendidikan kebangsaan
v
Berasaskan
prinsip KBSR :
-
Pendekatan
Bersepadu
-
Perkembangan
individu secara menyeluruh
-
Peluang
& kualiti pendidikan yang sama untuk semua murid
-
Pendidikan
seumur hidup
Kurikulum Berasaskan Standard
KSSR dugubal
berasaskan standard kandungan & standard pembelajaran
Standard kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Penyataan spesifik tentang perkara yang
murid patut ketahui & boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan
merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai
|
Satu penetapan criteria atau indicator
kualiti pembelajaran & pencapaian yang boleh di ukur bagi setiap standard
kandungan
|
Mengapa
Standard ?
v
Memastikan
semua murid mencapai tahap yang ditetapkan dalam standard
v
Membolehkan
pengetahuan, kemahiran & nilai diukur dengan jelas
v
Memberi
focus terhadap keberkesanan perlaksanaan pengajaran & pembelajaran
v
Mengenalpasti
strategi penambahbaikkan (Assessment For Learning)
Dokumen Kurikulum
v
Bahan
Kurikulum
-
Dokumen
Standard Kurikulum
v
Bahan Sokongan
-
Buku Teks
-
Buku Panduan
Pengajaran
-
Buku Panduan
Kreativiti
-
Buku Panduan
Keusahawanan
-
Buku Panduan
TMK
Penilaian Pengajaran &
Pembelajaran
v
Dijalankan
secara berterusan untuk mengesan perkembangan & pencapaian murid dalam
pembelajaran
v
Menggunakan kaedah
penilaian pelbagai
v
Bersifat
autentik & holistic
Kesimpulan
v
Meningkatkan
kualiti pendidikan rendah agar lebih relevan dengan cabaran masa kini &
abad ke-21
v
Guru
memainkan peranan yang penting bagi mengupayakan pengajaran & pembelajaran
yang berkesan; dan
v
Kejayaan
transformasi kurikulum memerlukan komitmen menyeluruh daripada semua pihak
termasuk penggubal dasar, pengurus kurikulum ibu bapa serta pihak
berkepentingan
Apakah Elemen Tambahan Dalam
KSSR?
v
Elemen
merentas kurikulum sediaada ditambah dengan memperkenalkan elemen
-
Kreativiti
& Inovatif
-
Keusahawanan
-
Teknologi
Maklumat & Komunikasi (TMK)
v
EMK ini
bertujuan untuk member lebih focus bagi pembangunan modal insane yang:
-
Berfikiran
kreatif, kritis & inovatif
-
Mempunyai
cirri & sikap keusahawanan
-
Serta dapat
menguasai kemahiran TMK
Matlamat
“Menghasilkan insan berdaya cipta dan
berkeupayaan menghasilkan idea & ciptaan yang berkualiti yang menjadi
amalan & budaya dalam kehidupan serta mampu menyumbang kearah pembangunan
masyarakat, bangsa, negara dan agama.”
dipetik :
Bahagian Pembangunan
Kurikulum
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Salam,
ReplyDeletePastikan TMK sebagai agenda dalam pengajaran harian untuk merelisasikan aspirasi negara ke arah melahirkan modal insan kelas pertama...